Miten retkiruokailu suunnitellaan?

Jaa kaverille:

Ruoka maistuu luonnossa aina paremmalta, varsinkin kun takana on suunnistusvirhe. Toinen virhe, johon retkeilijän ei kannata haksahtaa, on liian vähäiset tai vatsalle epäsopivat eväät. Ravinnon laatu korostuu pidemmillä yön yli retkillä.

Mitä retkellä kannattaa syödä?

Retkellä kannattaa mutustaa omia lempiruokia ja tuttuja makuja, jotka buustaa hyvää fiilistä. Valmisruoat ja pakastekuivatut retkiruoat (lisää vain vesi) on helppo vaihtoehto ja niiden valikoima on nykyään melko laaja.

Ota ruokaa mukaan mieluummin hieman liikaa. Energiavajeen välttämiseksi on hyvä tankata hiilihydraatti-, rasva- ja proteiinipitoista ruokaa. Tärkeintä on huomioida, että hiilarit tai vesi ei lopu kesken.

Panosta aamupalaan ja illalliseen. Kun päivällä ollaan liikkeessä, nopeasti valmistuva lounas ja snacksit pitävät verensokerin tasaisena.

Kuivat ruoat on kevyitä kantaa. Esim. täysjyväpasta, riisi, nuudelit ja kaurahiutaleet on hyviä hiilarien lähteitä ja tukeva pohja annokselle. Pidemmille vaelluksille proteiinit voi ostaa valmiiksi kuivattuina tai ne voi kuivattaa itse. Hyvät rasvat, kuten oliiviöljy antaa runsaasti energiaa painoonsa nähden. 

Patikoidessa käden ulottuvilla voi veden lisäksi olla pähkinöitä, energiapatukoita tai trailmix. Kun niitä mussuttaa liikkeellä ollessa säännöllisesti välttää jyrkimmät v-käyrän muodostumat.

Retkiruoan ravintoarvot ja energiapitoisuus

Retkeillessä ruoka on kuin polttoainetta, väärällä laadulla kone yskii. Sokerit antaa energiaa hetkeksi, mutta sen jälkeen lasku on jyrkkä. Vaalea vehnä on ravintoarvoiltaan köyhää. Useamman päivän retkellä olisi hyvä syödä 2-3 ateriaa päivässä. Päiväkohtaista rasitusta voi arvioida etukäteen retken luonteen mukaan. 

Proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat sulavat hitaasti, joten energian vaikutus on pitkäkestoista. Esimerkiksi pähkinät ja täysjyvätuotteet on ravitsevia, varsinkin kun niiden kanssa nauttii oliiviöljyä ja marjoja.

Kuinka paljon ruokaa retkelle?

Eväistä riippuen hyvä päiväkohtanen tavoitepaino ruoille on n. 0,6 – 1 kg per henkilö. Viikonlopun telttaretkellä on mukava syödä rennommin kuin viikon vaelluksella. Useamman päivän vaelluksella ruokien paino on pidettävä mahdollisimman alhaisena, mutta niiden sisältämä energia korkeana. Kun pimpula laskee, niin pampula nousee.

Ruoan määrän arvioimiseen vaikuttaa oma energiankulutus ja aineenvaihdunta, sekä mistä ravinnosta energian ottaa. 80-kiloinen retkeilijä kuluttaa 6 tunnin kohtalaisen rasituksen patikoinnilla ainakin n. 30 banaanin verran energiaa.

Yön yli retkellä ruokaa voi valmistaa illallisella hieman varastoon, jolloin sitä voi syödä seuraavana päivänä lounaaksi. Ruoan voi säilyttää ruokatermoksessa.

Kenen kanssa lähdet retkelle?

Aloittelevan sooloretkeilijän kannattaa pitää ruokailu simppelinä, sillä poluilla ja leirissä menee aikaa ja huomiota myös muihin askareisiin. Teltan pystytys tai leirin purku ei aina mene ykkösellä sisään.

Kun porukassa on 2-3 saman planeetan ravintoa nauttivaa retkeilijää, on monipuolisesti syöminen helpompaa kuin yksin retkeillessä. Jokaisella retkeilijällä tosin kannattaa olla mukana henkilökohtaiset snacksit, sillä mikään ei ole raskaampaa kuin kiukutteleva kaveri keskellä metsää.

Retkiruoan valmistaminen on mukavaa pienellä porukalla. Raaka-aineita voi sujauttaa tasasesti jokaisen reppuun ja ruoanlaittovastuuta jakaa. Mikäli ryhmäkoko kasvaa suureksi, aiheuttaa yhteisruokailu helposti ylimääräistä säätöä erilaisten ruokavalioiden ja mieltymysten vuoksi.

Tarkkaa ruokavaliota noudattavan on usein yksinkertaisempaa huolehtia omista syömisistään, jotta syöminen on turvallista ja siitä saa tarpeeksi energiaa.

Jos mukana on pieniä lapsia kannattaa suosia nopeasti valmistuvia ruokia ja tuttuja makuja. Mukana voi olla myös ruokatermos, jotta tarjolla on nopeasti lämmintä lempiruokaa. Lasten kanssa retkeillessä ei pidä missään nimessä unohtaa suolaisia ja makeita snackeja. Vettä paremmin saattaa maistua mehu tai kaakao.

Mistä retkiruokaa kannattaa ostaa?

Retkiruokaa on helppo ostaa mistä tahansa kaupasta, kun tietää mitä on hakemassa.

Ennen kuin ryntää kauppaan ruokaostoksille kahisevat jalassa, on hyvä miettiä päiväkohtaiset ateriat. Sen jälkeen ostoslistan ja tuotteiden poimiminen kaupasta tai netistä on liukasta, kuin retkisaippua. 

Retkeilyliikkeistä ja markettien retkeilyosastoilta löytyy valmiita retkiruokia, kuten pakastekuivattuja aterioita. Niille on paikkansa varsinkin pidemmillä vaelluksilla. Osa niistä on jopa yllättävän hyviä!

Suomen retkeilyliikkeissä ja verkkokaupoissa myytävät valmisateriat on hinnaltaan melko samassa kategoriassa n. 7-12 euron välissä.

Tunnettuja Suomen markkinoilla kilpailevia pakastekuivattujen retkiruokien valmistajia on mm. virolainen Tactical Food Pack, ruotsalainen Blå Band, norjalainen Real Turmat, brittiläinen Summit To Eat, ranskalainen LYO, sekä kotimainen Leader Foods.

Pakastekuivattua retkiruokaa on helppo ostaa bulkkina, koska se säilyy pitkään syömäkelpoisena. Hintahaukkojen on mahdollista bongata tarjouksia fiksuruoka -sivustolta. Käyttämällä *kutsulinkkiä saat viiden euron alennuskoodin.

*Käyttämällä Fiksuruoan kutsulinkkiä Etureppu ansaitsee pisteitä, jotka se voi käyttää retkiruokien ostamiseen ja retkinälän tyydyttämiseen.