Mitä vaelluksella kannattaa syödä?

Jaa kaverille:

Syöminen on yks suurimmista nautinnoista, joita vaeltaja voi laavulla kokea. Hyvin suunniteltu vaellusruoka sisältää normaalia ruokavaliota enemmän rasvoja ja sokereita. Niissä kannattaa panostaa laatuun.

Aamupala

Viikon vaelluksella olosuhteet ja mielialat vaihtelee, mutta aamupuuro pysyy tasaisen harmaana. Päivän tärkeintä ateriaa voi “pimpata” mm. marjoilla, pähkinöillä ja siemenillä. Takataskussa on hyvä olla muutama erilainen aamupala vaihtoehto, jotka pystyy väsäämään tarvittaessa myös unissaan.

Esimerkkejä:

  • Puurot (kaura-, chia-, kvinoapuuro)
  • Myslit (granola, myslipatukat)
  • Leipä (ruis-, saaristolais-, pitaleipä)
  • Lisukkeet (kuivatut hedelmät, marjat, pähkinät, juusto, oliiviöljy, hunaja)
  • Kahvi tai tee

Snacksit

Hyvät snacksit antaa energiaa ja piristää mieltä. Tämän tiesi myös Horace Kephart, joka suositteli jo 1910-luvun retkioppaassa yhdistämään pähkinät, rusinat ja suklaan vaelluksella syötäväksi komboksi. Trail mix on suunniteltu helposti säilytettäväksi ja ravintopitoiseksi snäksiksi, sisältäen paljon hyviä hiilareita ja rasvoja. Sekoituksen tuunaamiseen vain mielikuvitus on rajana. Ja sitäkin voi laajentaa.

Esimerkkejä:

  • Pähkinäsekoitus (cashew-, saksan-, hasselpähkinä, manteli)
  • Siemenet (kurpitsan, auringonkukan, pellavan siemenet)
  • Kuivatut hedelmät/marjat (rusinat, karpalot, aprikoosit, banaani, appelsiini, vadelma)
  • Lastut (ruis-, kaura-, kookoslastut)
  • Makeiset (suklaa, marmeladi, nallekarkit)

 

Lounas

Vaelluksilla lounas nautitaan usein suhteellisen ripeästi, jonka jälkeen matka jatkuu. Moni väsää vaelluksella helppoja ja nopeita lounaita. Syksyllä ja talvella lisää vain vesi ratkaisut lämmittävät. Osa saattaa vetää snacksien voimalla illalliseen saakka, joten ne voidaan laskea myös lounaaksi. Varsinkin, jos ne on monipuolisia. 

Esimerkkejä:

  • Tortillat (maissi, täysjyvä)
  • Leivät (ruis-, kaura-, näkkileipä)
  • Juustot (cheddar, gouda, permesaani, sulatejuusto)
  • Levitteet (ghee, pähkinävoi, hummus)
  • Kuivaliha/-lihaton (nauta, poro, soijasuikale)
  • Kuivattu keitto (kasvissose, linssi-, hernekeitto)
  • Kaupan valmiit pussiruoat (pastat, riisit, nuudelit)

Illallinen

Illallisella (tai päivällisellä) otetaan takasin päivän aikana menetetyt kilot ja annetaan samalla mielelle ja aisteille virikkeitä ruokaa laittamalla. Illallisella tekee mieli lämmintä ruokaa, joka sisältää runsaasti hiilihydraatteja ja protskuja. Kauppojen valmiit retkiruoat on hyvä vaihtoehto, mutta tässä vaiheessa palkitsee, jos on nähnyt vaivaa jo kotona esim. kuivaamalla raaka-aineita.

Esimerkkejä:

Hiilihydraatit

  • Riisi (jasmine, basmati, tumma)
  • Pasta (täysjyvä, kikherne, kaura)
  • Nuudelit (täysjyvä, riisi, muna)
  • Kuivatut juuressoseet (peruna, bataatti, punajuuri)
  • Tortillat (maissi,täysjyvä)

Proteiinit

  • Kasvis (Linssit, pavut, kikherne)
  • Pähkinä (cashew, saksan, hassel)
  • Kuivaliha (kana, kala, kinkku, poro)
  • Lihan korvike (nyhtökaura, härkis, soija)
  • Juusto (manchego, cheddar, parmesaani)

Lisukkeet

  • Kuivatut kasvikset (tomaatti, sipuli, paprika)
  • Kuivatut sienet (korvasieni, suppilovahvero, herkkutatti)
  • Maustekasvit (valkosipuli, inkivääri, kurkuma)
  • Yrtit (tilli, persilja, nokkonen)
  • Mausteet (suola, pippuri, maustesekoitukset)
  • Kuivakastikkeet (chili, curry, pippuri)

Jälkiruoka

Mmmm. M-m-mmmm. Vaelluksella tekee mieli jotain makeaa. Makeaa on myös järkevä olla mukana energian, sekä sen mieltä piristävän vaikutuksen vuoksi. 

Esimerkkejä:

  • Kuivakakku
  • Keksit ja patukat
  • Kaura-omenapaistos
  • Minikorvapuustit & kaakao
  • Suklaa ja makeiset

 

Juomat

Vaeltaja ei elä pelkästä vedestä. Veden sekaan kannattaa laittaa silloin tällöin vähintään suolaa ja sokereita. Tai jotain jännempää.

Esimerkkejä:

  • Kahvi
  • Tee
  • Kaakao
  • Hunajavesi
  • Suolavesi (1/2 litraan vettä, 1 tl suolaa)
  • Elektrolyyttijauhe
  • Alkoholi